Waarom willen we deze app?

Simulator Screen Shot 4 apr. 2016 10.47.54Onze wens was beter JIRA te managen, dat moet toch via een app kunnen? JIRA is een software pakket wat door ons gebruikt wordt om alle taken/issues rondom projecten te beheren. In JIRA
worden alle Issues (taken, problemen en verbeterpunten) voor een project bijgehouden. Omdat het bouwen en onderhouden van softwareapplicaties onze corebusiness is, hebben wij destijds voor deze tool gekozen. Maar het kan altijd beter, dus waarom niet via een app? Een app die tevens meer inzicht geeft in de lopende projecten binnen JIRA. Eerst onderzoeken of onze gewenste oplossing niet bestaat. Vergelijkbare in de Appstore verkrijgbare apps die met JIRA werken voldeden niet aan onze eisen. Het grootste heikele punt was dat we de planning niet goed terug konden zien. Daarnaast bevatten deze apps zo veel features in die wij niet gebruiken of nuttig vinden voor onze processen.
 

Zo zorgen wij dat bij oplevering van een website ook een duidelijke handleiding wordt opgeleverd. Maar vaak gaan we nog een stap verder. In de vorm van een workshop, Hoe werkt het door ons opgeleverde CMS voor jullie site nu echt? Dat niet alleen bij nieuwe klanten, ook na een aantal updates van het CMS is het soms goed de kennis op te frissen. Een pragmatische workhop dus. 


Wat hebben we ontwikkeld?

Een JIRA app specifiek voor onze organisatie, waarbij de workflows worden afgestemd op onze werkwijze. Bijkomend voordeel is dat we in staat zijn nieuwe app features, die wij handig vinden, direct te ontwikkelen en uit te proberen. Daar hebben we bij andere app projecten voor klanten weer voordeel van. Het is een intern project geworden met leren van techniek en optimaliseren van interne processen als doelstellingen. Wat betreft het design en de gebruikerservaring, de UX, hebben we gekozen voor een ‘stock’ variant van de app. Dit betekent dat de app gebruikmaakt van zoveel mogelijk componenten die beschikbaar zijn binnen iOS. Niet alleen omdat het dan een simpele, strakke en voor de gebruiker herkenbare app wordt, maar ook omdat we hierdoor sneller kunnen (door)ontwikkelen. De Dharma Media JIRA app bevat op dit moment de volgende features:

  • Globaal overzicht van de planning
  • Het kunnen aanmaken van activiteiten /issue’s
  • Overzicht van projecten die lopen inclusief voortgangsrapportage
  • Aan de gebruiker toegewezen takenlijst is inzichtelijk (wat moet ik doen)
  • Zoekfunctie (in alle issue’s op de server)

 

Search

Daarnaast maakt de App ook gebruik van de nieuwe Search methodiek welke in iOS 9 in september 2015 is gelanceerd. Dit houdt in dat je als gebruiker kunt zoeken in het zoekscherm van iOS op je iPhone of iPad, waarbij de resultaten uit JIRA via de app getoond worden. Je hoeft de app dus niet meer te openen om meteen naar een project of issue’s te gaan.


HOE IS DE APP ONTWIKKELD?

De JIRA app is door ons totaal in Swift en combinatie met RXSwift geprogrammeerd. Swift is de programmeertaal voor apps van Apple welke geïntroduceerd in 2014. Tevens was het project de JIRA app onze pilot voor het ontwikkelen met RxSwift (onderdeel van ReactiveX): “ReactiveX is a library for composing asynchronous and event-based programs by using observable sequences.” http://reactivex.io. Met behulp van RxSwift kunnen we vele malen sneller ontwikkelen, wat ook in het project is gebleken. Dit gaan we zeker vaker inzettten.


Maar we zijn nog niet klaar?

Simulator Screen Shot 4 apr. 2016 15.15.38Wat staat er nog op de planning:

  • Het aanmaken van een issue in de app verloopt nog niet helemaal lekker. Deze workflow gaan we nog aanpassen.
  • Issue’s kunnen nog niet bewerkt worden, dat gaan we nog mogelijk maken.
  • In-app notificaties is nog niet geïmplementeerd. Dit is belangrijk vanwege de overvloed aan emails die we nu krijgen.
  • Aan de gebruiker toegewezen takenlijst is inzichtelijk (wat moet ik doen)
  • Integratie met Slack. Slack zetten wij intern in als onze office whatsapp. Door de integratie met Slack hebben we nog sneller overzicht per issue en project. Dan zit je straks in Slack is daar de informatie in het juiste Slack kanaal gecategoriseerd en kun je naar de JIRA app om te reageren.

 Wat begon als een wens is een leerproces geworden dat nog niet stopt. We gaan er nog even mee door.


meer weten over deze app en/of het leerproces?

Wilt u meer weten of deze app ook voor uw organisatie kan werken neem dan contact op met Peter Quenzel via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.