Elk bedrijf maakt wel gebruik van tools en digitale hulpmiddelen die bijdragen aan de efficiëntie van dagelijkse werkzaamheden. Of het nou voor intern gebruik is of voor klanten. Hulpmiddelen zijn er in alle soorten en maten, maar over het algemeen moeten ze het leven een stukje makkelijker maken. In deze blogpost leg ik uit welke tools wij binnen Dharma gebruiken om ons leven en die van de klant een beetje beter, makkelijker en vooral efficiënter te maken🌴💫

Een tool die wij bij het begin van de dag gebruiken is Atlassian’s JIRA. Volgens hun website ‘De #1 software-ontwikkelingstool voor agile teams’ en voor ons de backbone van het bedrijf.

JIRA

Jira is een ticketing systeem waarbinnen al onze projecten staan, zowel intern als voor onze klanten. Sommige in progress en sommige al afgerond. In deze projecten staan alle issues (taken) die gedaan moeten worden. Deze worden vervolgens aan iemand toegewezen, en die persoon kan aangeven ermee bezig te zijn, ergens tegenaan te lopen, hoeveel tijd er nog voor nodig is of dat het gedaan of opgelost is. Zo hebben we een duidelijk idee over wat er allemaal gedaan wordt, zonder dat het elke keer gevraagd moet worden.

Ook hebben sommige klanten met langdurige projecten een eigen account 💅😎 Zij kunnen de status van issues zien en het kan als communicatiemiddel dienen wanneer er bijvoorbeeld een vraag of opmerking is over een specifieke taak. Dat scheelt weer wat gebel :) Ook kan de klant volgen hoe lang we met een issue bezig zijn. Aan het einde van een sprint kan de klant zien hoeveel uur er besteed is. Geen verrassingen bij de factuur dus. Dit is dan ook gelijk het bruggetje naar een plugin voor JIRA die voor ons belangrijk is, namelijk TEMPO.

TEMPO

Tempo is een plugin die gebruikt kan worden in de Atlassian Jira omgeving. Met deze plugin maken we elke maandagochtend de weekplanningen. Aan de hand hiervan bespreken we tijdens de Monday Morning Meeting wat we de vorige week hebben gedaan, hoe lang we aan bepaalde taken hebben gewerkt of hoeveel tijd er nog voor een taak is. Zo hebben we inzicht in wat iedereen op een dag doet en stiekem ook of er niet de gehele dag honden filmpjes op het internet gekeken worden.
giphy 1

SLACK

Het welbekende SLACK. Gemakkelijk en overzichtelijk communiceren met het gehele team en klanten. Door in Slack te communiceren hebben we alle doorlopende en snelle communicatie op een centrale plek. Als je er een dag even niet bent, kun je toch meelezen bij projecten en reageren indien nodig. Ook is Slack goed om ‘maar dat heb je niet gezegd’ discussies te voorkomen. Een ass-saver dus. Als je druk bezig bent kun je even alles op mute zetten, zodat je niet elke keer genotificeerd wordt als iemand weer eens kattenplaatjes deelt. TONY 🤨

DRIVE

Google Drive. De cloud omgeving waar onze documenten staan. Hier worden offertes, handleidingen en artikelen zoals dit artikel ingeschreven. een plek waar alles staat, waar je altijd bij kan en door middel van two factor authenticatie ook nog eens veilig is. Het relaxte aan Drive is dat je gezamenlijk kan werken aan 1 document, reacties kunt plaatsen en suggesties kunt doen, die vervolgens weer verwerkt en geaccepteerd kunnen worden. Lekker in collaboration met collega’s documenten schrijven dus.

BITBUCKET

De plek waar onze projecten staan. Bitbucket is een product van Atlassian en door Bitbucket te gebruiken kunnen we controle houden over de versies van websites en app’s die geprogrammeerd worden. We kunnen zien welke code er veranderd is, waarvoor de code is en wie het veranderd heeft. Ook gebruiken we Bitbucket om een development versie van een website naar de live omgeving te pushen. Bitbucket maakt het werk van de programmeurs een stuk overzichtelijker.

CONFLUENCE

Als er door verschillende mensen gewerkt wordt aan een project is het belangrijk om alles te documenteren en de kennis voor het nageslacht beschikbaar te hebben. Om terug te vinden hoe iets ook alweer in elkaar zit of nog belangrijker; als je collega langdurig ziek is, op vakantie gaat of ermee stopt om yogaleraar 🧘‍♂️ te worden. Als het werk dan niet is gedocumenteerd is het voor de overige programmeurs alsof ze een auto in elkaar moeten zetten zonder handleiding, of een ikea kast zonder instructies. Beide werkt natuurlijk niet. Daarom hebben wij elke vrijdagmiddag een Confluence momentje. Wat heb je deze week gedaan, hoe werkt het en waar staat het allemaal zodat, als iemand besluit weg te gaan, de rest gewoon verder kan.

Natuurlijk zijn er nog andere tools die ons dagelijks leven beter maken en wij zijn altijd opzoek naar tools die ons beter kunnen helpen met het werk dat wij voor onze klanten doen. Heb jij tools waarvan je denkt, dit moeten jullie echt eens proberen. Let us know!