Soms zie je een logo en dan denk je waarom?!? Hoe kóóóómen ze erbij?

Vaak is een logo helemaal niet nodig en volstaat een sterke naam in een mooi font (woordmerk, in deze gevallen raden we het gebruik van een logo ook af). Maar als je toch voor een logo gaat, moet dit wel het summum zijn van waar je als bedrijf voor staat, het symbool van de ziel van je organisatie.

Voor degene die bij ons logo ook dacht owkeee ... ? In deze blog een volledig onderbouwde toelichting van ons geheel verantwoorde en prachtige logo (wij zijn er nog steeds erg blij mee 😊).

Logo op de tekentafel

Het logo is niet echt gekozen maar intuïtief ontworpen. Met liefde voor lijnen en geometrie, en de wiskunde van het bestaan. Het ontwerpen begon met het idee van splicing, celdeling. Bij dat eerste idee zijn de drie ringen bedacht die te zien zijn in ons huidige logo.

Vervolgens de naam: De term Dharma heeft betrekking op het juiste handelen, op de juiste tijd, op de juiste manier om de juiste redenen volgens de universele wetten van de menselijke natuur wat tot tevredenheid, geluk en voorspoed zal leiden.

Logo en naam werden samengevoegd, fijn spiritueel paars kleurtje erbij, dat voelde lekker! Wat bleek? Deze vorm met drie ringen zijn precies wat in de kern van het traditionele 'dharma wiel' te vinden is! Toen moest het gewoon zo zijn (wellicht waren de drie ringen al opgeslagen in het onderbewustzijn van Bas de Baas, maar het was hem in ieder geval nooit eerder opgevallen, des te leuker deze ontdekking). Bas zag dat het goed was, voelde zich tevreden en gelukkig en verwachtte een hoop voorspoed 😉

Doelgroep en waardes

Dharma richt zich op software ontwikkeling, en hiermee trekken we hele diverse klanten aan. We hoefden onze huisstijl dus niet zo te ontwikkelen om één bepaalde doelgroep aan te spreken. Daarom wilde Bas bij de start van het bedrijf iets maken wat gewoon dicht bij hemzelf staat. Door deze benadering trekken we soortgelijke mensen aan, mensen die iets meer diepgang zoeken in het leven, mensen die een man met lang blond haar en een baard wel grappig vinden 🙋🏼

Over de hele wereld leven mensen op verschillende manieren, maar volgens Bas is de rode draad wel dat iedereen streeft te leven naar bepaalde normen en waarden. Niet persé volgens een of ander handboek (zoals bijvoorbeeld de geschriften van Dharma in het hindoeïsme). Deze zijn prima, maar voor hem minder belangrijk. Het gaat erom dat je je als mens bewust bent van je waardes zodat je daarin kunt groeien, wat deze ook zijn.

De filosofie in actie

Binnen Dharma gaat het erom dat elk individu het team kan verrijken. We zijn losse elementen die elkaar helpen groeien. Deze filosofie manifesteert zich concreet in een horizontale organisatie zonder hiërarchie. Er wordt van ons verwacht verantwoordelijkheid te nemen over de taken die voor ons liggen, het te ownen, en daarmee zelf aantrekken wat we nodig hebben. We bepalen zelf wanneer we vrij zijn, hoe laat we naar huis gaan, en hoe we de werkzaamheden zo verdelen onderling om te zorgen dat we onze doelen en deadlines behalen.

Mensen vragen ook wel wat betekend jullie logo eigenlijk? Het gaat vooral over menselijkheid en persoonlijk welzijn, en intern gaat het over de mensen waarmee we werken. Mooi toch?