Hoe komt je product bij de consument en de transactie weer in je ERP-systeem zonder dat daar een hand aan te pas komt. De reis van je product(en) naar de consument verloopt steeds vaker via hubs; ERP-systeem, webshop en commercieel kanaal (Bol.com) en weer terug naar ERP-systeem. Voor toolexperts.nl hebben wij deze gehele keten in samenwerking met de betrokken partijen ontwikkeld. Dit doen wij door in onze aanpak te werken met business rules waardoor je flexibiliteit in de technische oplossingen inbouwd. 

Toolexperts.nl is een van de toonaangevende leveranciers op het gebied van gereedschappen. In 2016 heeft Dharma Media voor deze webshop een aantal belangrijke koppelingen gerealiseerd. De wens/vraag die hieraan ten grondslag lag, was om 15.000 producten vanuit het voorraad systeem (ERP-systeem) geautomatiseerd aan te bieden op verschillende commerciële kanalen. 

Dit heeft geresulteerd dat Toolexperts tegenwoordig via bol.com, beslist.nl en Google shopping een groot gedeelte van haar online sales doet. Sales die volledig is geautomatiseerd met hun (AGP) ERP-systeem als opslag en voorraadbeheer en de (Magento) webshop als centrale distributiehub. 

Producten aanbieden via commerciële kanalen als bol.com, Google Shopping of beslist.nl biedt webshops een enorme kans om eenvoudig een grote groep klanten te bereiken en daarmee de omzet te verhogen. Om fouten te voorkomen en prestaties te verbeteren was het voor Toolexperts een must om de Magento webshop te koppelen aan deze spelers. De koppelingen met het ERP-systeem waren nodig om prijzen automatisch bij te werken en bestellingen te importeren om zo de voorraad te beheren. 

De sleutel(s) om dit te bereiken is een architectuur gebaseerd op business rules en de Magento webshop als centrale hub. Vanuit het ERP-systeem komt periodiek een update naar Magento, die weer periodieke een data update stuurt richting de commerciële kanalen. Alle transacties, gaan direct van het commerciële kanaal naar de Magento webshop en van daaruit direct door naar het ERP-systeem. Zo blijft de data in de keten actueel.
Schematisch ziet dat er als volgt uit, met als voorbeeld bol.com, de andere commerciële kanalen werken op een vergelijkbare manier. 


Business rules bepalen distributie en zichtbaarheid Blank Diagram Page 1
Het koppelen van een Magento webshop aan het ERP-systeem en vervolgens aan commerciële kanalen zorgt ervoor dat veel processen geautomatiseerd worden. Dit scheelt tijd én bespaart kosten. Door te werken vanuit de basis, de data in het ERP-systeem en gebruik te maken van business rules bij elke koppeling worden alleen die producten op het commerciële kanaal zichtbaar die je daar ook wilt laten zien. Enerzijds omdat je dat zelf als organisatie wilt of dat er specifieke eisen van het commerciële kanaal zijn. In het algemeen gelden bij dergelijke koppelingen een aantal belangrijke aandachtspunten:

  • Zonder EAN nummers of SKU’s kun je nergens aan de slag (uniek id van producten)
  • Bepaal of je uitkomt met de commissies die de commerciële kanalen vragen (producten uit kunnen sluiten)
  • Content is cruciaal, zeker bij het aanmaken van je unieke assortiment
  • Actuele voorraadinformatie is key ivm verwachte levertijden
  • Realtime synchronisatie van transacties is cruciaal
  • Helder moet zijn  welke data op welk moment over de koppeling heen en weer gaat.

Gevolg van het goed definiëren en inzetten van de business rules is dat minder producten op Bol.com zichtbaar zijn dan in het ERP-systeem zitten. Precies wat ook de bedoeling was, je wilt namelijk wel een goed en commercieel interessant aanbod op deze kanalen hebben met genoeg marge. Ter illustratie een aantal business rules die wij kunnen implementeren in de keten van koppelingen:

  • Indien de productvoorraad 0 is, wordt het niet meer bestelbaar op de commerciële kanalen (technisch wordt het product uitgeschakeld in Magento).
  • Indien een product geen afbeelding heeft in Magento is het ook niet meer zichtbaar op commerciële kanalen. Technisch wordt het product op onzichtbaar gezet in Magento

Schematisch ziet het werken vanuit business rules er als volgt uit:
funnel
Voordelen van je Magento Webshop koppelen?
Door meerdere systemen goed te koppelen met de Magento webshop houd je overzicht in orders, klanten en voorraad vanuit je basis, het ERP-systeem.
Of het nu gaat over het tonen van de productcatalogus, het registreren van voorraden of prijsafspraken doorvoeren, dankzij een business rules architectuur, Magento-koppeling met het ERP-systeem worden de juiste continu gegevens uitgewisseld tussen de verschillende systemen en de commerciële kanalen. 

Meer weten over Magento webshop en koppelingen?
Elke koppeling met een Magento webshop kent zijn specifieke business rules. Daarin helpen wij vanuit Dharma Media. klanten graag verder. 
Wil je meer weten over onze Magento oplossingen, neem dan contact op met ons!