In de periode april/mei van vorig jaar is Medux gestart met een nieuwe aanpak voor de digitalisering van de organisatie, een van de strategische pijlers. Als onderdeel daarvan is ook gekeken naar de online presence van de verschillende merken. Medux en Dharma Media hebben gezamenlijk een plan voor de migratie van verschillende websites uitgewerkt waarbij de website van Medipoint de grootste uitdaging was.

Medipoint is een van de grotere aanbieders van zorg- en welzijnsproducten in Nederland. Afgelopen zomer heeft Medipoint de vraag om een nieuw Medipoint.nl e-commerce platform uitgesproken. Een state-of-the-art e-commerce platform als duurzaam fundament voor de toekomst. Een webshop die aansluit bij de ambitie van Medipoint om binnen een zo kort mogelijke tijd naar nog meer online orders per week door te groeien.

Na een paar verkennende gesprekken is de keuze gevallen op Dharma als zowel strategische als technologische partner. Met name onze agile-aanpak sprak de mensen van Medipoint zeer aan. Het gaf hun het vertrouwen dat nodig is om dit uiterst ambitieuze project aan te besteden. Een duurzaam e-commerce platform stelt hoge eisen aan veiligheid, content, responsiveness, performance en natuurlijk SEO. Om aan deze hoge eisen te kunnen voldoen hebben onze ontwikkelaars ervoor gekozen aan de slag te gaan met de nieuwste Wordpress en Magento 2 technologie. Een bijzondere uitdaging omdat deze combinatie van technologie nog niet eerder in Nederland is toegepast binnen een e-commerce platform.

Wat maakt dit project zo bijzonder?

Uniek aan dit project is de keuze van technologie. Door het toepassen van Wordpress als basis van deze webshop heeft Medipoint haar opgebouwde SEO waarde kunnen behouden en kan het haar active content strategie ook binnen het nieuwe platform doorzetten. Met als groot voordeel dat er geen afbraak is van de eerder bereikte SEO resultaten. Omdat een webshop met deze eisen en van deze omvang de beste webshop technologie nodig heeft, hebben we de Magento 2 technologie ingezet voor alle belangrijke webshop functionaliteiten.

Voor de wat meer technisch onderlegde onder ons: we maken gebruik van de API van Magento 2 in combinatie met een stuk performance optimalisatie binnen de servers, caching en cookies om de producten, de winkelwagen inhoud én de ingelogde gebruikers op Wordpress te tonen.
architectuur

Maar dat is nog niet alles want voor de zorg thuis is er niet alleen sprake van het kopen van producten. Ze worden ook geleend en gehuurd. Daarom hebben wij een maatwerk onderdeel ontwikkelt waarmee het mogelijk is om de verschillende bestelopties (koop, huur en leen) te combineren in één winkelwagen, en op één factuur. Bij een combinatie van bestellingen worden de verschillende onderdelen van de order direct doorgezet naar de daarvoor relevante interne afdeling bij Medipoint. Het afrekening van de gekochte producten gaat overigens gewoon via Ideal of creditcard.

En, omdat Medipoint per gebruikersgroep een afwijkend aanbod kent, zijn we nog een stap verder gegaan. Met als resultaat een Magento 2 maatwerkoplossing waarmee een ledenkorting aan de hand van ‘business rules’ wordt gekoppeld aan een reguliere productkortingen.

Al met al flinke technologische uitdagingen voor onze ontwikkelaars, gedreven door de commerciële en strategische keuze van de klant.

We bedanken Medux voor het vertrouwen.

Samen hebben we een technologisch state-of-the-art fundament opgeleverd waarmee Medipoint haar visie voor de toekomst en Medux haar ambitie kan waarmaken. Dharma en Medux gaan samen verder op het gebied van optimalisatie, data-management en technische updates. De agile aanpak wordt doorgezet in sprints waarin technologie en marketing de aandacht krijgen die nodig is om blijvend succesvol te zijn.

Wil je meer weten dit project en de technologie die is toegepast?
Wil je meer weten over onze Agile manier van samenwerken?

Neem dan contact op met Bas!